EKOLOGIA
1. Znam podstawowe pojęcia ekologiczne :
• Gatunek
• Siedlisko
• Nisza ekologiczna
• Zasięg geograficzny
• Tolerancja ekologiczna
• Zakres tolerancji ekologicznej
2. Wiem czym zajmuje się ekologia
3. Rozumiem pojęcia eurybiont i stenobiont
4. Podam różnice między gatunkiem kosmopolitycznym i endemitem
5. Wiem co to jest populacja i co łączy osobniki w jednej populacji,
6. Znam 6 cech populacji ,
7. Wiem co to jest liczebność, czy jest stała, jakie są sposoby podawania tej cechy,
8. Znam definicję i rodzaje struktury przestrzennej
9. Rozumiem różnicę między liczebnością i zagęszczeniem populacji
10. Potrafię odczytać informacje z krzywej przeżywania
11. Potrafię scharakteryzować typy populacji w zależności od
12. liczebności grup wiekowych.
13. Wiem od czego zależy rozrodczość populacji i jakie są przyczyny śmierci osobników
14. Wiem , czy w siedlisku występuje tylko jedna populacja
15. Znam 2 rodzaje zależności miedzy populacjami
16. Potrafię wyjaśnić na czym polega symbioza
17. Znam przykłady zależności symbiotycznych w przyrodzie
18. Potrafię wskazać podobieństwa i różnice między nimi
19. Znam przykłady tego typu zależności
20. Wiem czym się różni komensalizm od innych nieantagonistycznych zależności
21. Potrafię zaliczyć konkurencję do właściwej grupy zależności
22. Wiem jakie są rodzaje konkurencji
23. Podam przykłady populacji konkurujących ze sobą
24. Znam skutki tej zależności
25. Wiem o co populacje mogą rywalizować
26. Potrafię wymienić zwierzęta roślinożerne
27. Wiem w jaki sposób roślinożerca przystosował się do takiego sposobu odżywiania
28. Potrafię wymienić sposoby obrony roślin przed roślinożercami
29. Potrafię wyjaśnić istotę drapieżnictwa na przykładach
30. Znam charakterystyczne cechy drapieżnika i ofiary
31. Wymienię przykłady tych grup organizmów, wiem do jakich królestw należą
32. Podam przystosowania organizmów do drapieżnictwa
33. Potrafię wymienić rośliny drapieżne
34. Wyjaśnię na czym polega pasożytnictwo
35. Klasyfikuję pasożyty na zewnętrzne i wewnętrzne
36. Znam przystosowania tasiemca, pijawki do takiego sposobu odżywiania
37. Znam różnicę miedzy żywicielem pośrednim i ostatecznym
38. Znam elementy ekosystemu
39. Wiem jakie są rodzaje ekosystemów
40. Znam nazwy ogniw łańcucha pokarmowego
41. Potrafię przyporządkować znane organizmy do poszczególnych ogniw łańcucha
pokarmowego
42. Wiem co to jest sieć pokarmowa,
43. Znam nazwy poziomów troficznych
44. Potrafię określić ich rolę
45. Wiem i potrafię wyjaśnić co się dzieje z energią i materią w ekosystemie
46. Potrafię przewidzieć skutki wyginięcia określonego ogniwa w danej sieci pokarmowej
47. Podam organizmy należące do rożnych lub tych samych poziomów troficznych w tej samej sieci pokarmowej.
UKŁAD NERWOWY
- Wymieniam elementy budowy ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego.
- Rozpoznaję na ilustracji ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy.
- Opisuję elementy budowy komórki nerwowej.
- Wyróżniam somatyczny i autonomiczny układ nerwowy.
- Omawiam działanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego.
- Wyjaśniam sposób działania synapsy.
- Charakteryzuję funkcje somatycznego i autonomicznego układu nerwowego.
- Porównuję funkcje współczulnej i przywspółczulnej części autonomicznego układu nerwowego.
- Wymieniam mózgowie i rdzeń kręgowy jako narządy ośrodkowego układu nerwowego.
- Określam mózgowie jako jednostkę nadrzędną w stosunku do pozostałych części układu nerwowego.
- Wskazuję elementy budowy rdzenia kręgowego na ilustracji.
- Wyjaśniam różnice między odruchem warunkowym a bezwarunkowym.
- Charakteryzuję odruchy warunkowe i bezwarunkowe.
- Przedstawiam graficznie drogę impulsu nerwowego w łuku odruchowym.
- Podaję znaczenie odruchów w życiu człowieka.
- Wyjaśniam dodatni i ujemny wpływ stresu na funkcjonowanie organizmu.
- Opisuję przyczyny nerwic.
- Rozpoznaję cechy depresji.
- Analizuję związek pomiędzy prawidłowym wysypianiem się a funkcjonowaniem organizmu. W szczególności omawiam wpływ snu na procesy uczenia się i zapamiętywania oraz na odporność organizmu.
NARZĄDY ZMYSŁÓW
- Określam funkcje aparatu ochronnego i gałki ocznej.
- Wykazuję związek budowy elementów oka z pełnionymi przez nie funkcjami.
- Opisuję drogę światła w oku.
- Zilustruję za pomocą prostego rysunku drogę światła w oku.
- Omawiam powstawanie obrazu na siatkówce.
- Zaplanuję doświadczenie wykazujące reakcje tęczówki na różne natężenie światła.
- Wymieniam elementy stanowiące aparat ochronny oka i opisać funkcje.
- Rozpoznaję na ilustracji elementy budowy oka i je scharakteryzować.
- Omawiam funkcje elementów budowy oka.
- Omawiam znaczenie adaptacji oka.
- Charakteryzuję funkcje poszczególnych elementów ucha.
- Wyjaśniam mechanizm odbierania i rozpoznawania dźwięków.
- Wskazuję lokalizację receptorów słuchu i równowagi.
- Wyjaśniam zasadę działania narządu równowagi.
- Charakteryzuję wady wzroku.
- Wyjaśniam, na czym polega daltonizm i astygmatyzm.
- Omawiam sposób korygowania wad wzroku.
- Rozróżniam rodzaje soczewek korygujących wady wzroku.
- Analizuję, w jaki sposób nadmierny hałas może spowodować uszkodzenie słuchu.
- Wskazuję miejsce położenia kubków smakowych.
- Uzasadniam, że skóra jest narządem dotyku.
I. SKÓRA I APARAT RUCHU
II. UKŁAD POKARMOWY
III. UKŁAD KRĄŻENIA
IV. UKŁAD ODDECHOWY
VI. UKŁAD ROZRODCZY
BEZKRĘGOWCE
Znam nazwy kolejnych grup bezkręgowców od gąbek do mięczaków
2. Wiem gdzie występują
3. Podam przynajmniej 2 cechy świadczące o przynależności organizmu do danego
typu zwierząt
4. Znam przystosowania:
a. tasiemca do pasożytnictwa,
b. pijawki do pasożytnictwa
c. dżdżownicy do życia w glebie
5. Znam charakterystyczne cechy gromad stawonogów
6. Wiem gdzie pierwszy raz pojawił się: pełny układ pokarmowy, układ
krwionośny, narządy oddechowe
7. Potrafię opisać: sposób oddychania, odżywiania, rozmnażania poznanych typów
zwierząt
a. Znam typy aparatów gębowych i wiem u jakich owadów występują
b. Znam rodzaje larw w przeobrażeniu zupełnym/ nazwy, cechy, grupę
owadów/
c. Wiem czym się różni rozwój prosty od złożonego
d. Potrafię wymienić narządy oddechowe stawonogów
e. Znam różnice między tasiemcami : uzbrojonym i nieuzbrojonym
8. Na podstawie ilustracji, opisu potrafię przyporządkować organizm do
właściwego typu, gromady
9. Znam przedstawicieli omawianych typów zwierząt
Nacobezu do klasówki o kręgowcach
1. Znam środowiska życia gromad kręgowców i potrafię podać przynajmniej 3 cechy
budowy przystosowujące do danego środowiska
2. Wiem jak wygląda pokrycie ciała
3. Potrafię wskazać elementy pióra, znam ich rodzaje i funkcje
4. Znam elementy układu kostnego, potrafię wskazać elementy charakterystyczne dla
danej gromady
5. Potrafię rozpoznać na ilustracji główne narządy oddechowe
6. Wiem jakie zmiany nastąpiły w sercu kręgowców, potrafię wyjaśnić dlaczego.
7. Potrafię zaklasyfikować ssaka do odpowiedniego sposobu odżywiania na
podstawie uzębienia a ptaka na podstawie wyglądu dzioba
8. Wiem dlaczego gady jako pierwsze mogły rozmnażać się w środowisku lądowym
9. Znam budowę jaja ptaka
10. Potrafię wyjaśnić pojęcia: owodniowce, bezowodniowce, organizmy stałocieplne,
zmiennocieplne, i podać przykłady gromad.
11. Znam cechy dzięki którym ptaki mają: dużo energii, mały ciężar ciała,
12. Znam przedstawicieli kolejnych gromad kręgowców
13. Potrafię na podstawie wyglądu piskląt zaklasyfikować ptaki do odpowiedniej grupy,
14. Wiem na jakie grupy pod względem rozmnażania dzielimy ssaki, znam związane z
tym pojęcia/np. łożysko, stek, błony płodowe/
15. Znam przystosowania ssaków roślinożernych do odżywiania.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz